Bővebben az IR-ről

Mit jelent az inzulinrezisztencia?

Sejtjeink jelentős része csak inzulin hatására képes a cukor felvételére. Inzulinrezisztencia esetén szöveteink azonban az átlagosnál nagyobb mennyiségű inzulin jelenlétében tudják hasznosítani a működésükhöz megfelelő mennyiségű glükózt.

Nagyon fontos a már kialakult állapot felismerése és gondozása, mert a folyamat akár vissza is fordítható! Ennek esélye sok tényezőtől függ:

  • a kialakult inzulinrezisztencia mértéke – amíg a sejtek inzulinra adott rezisztens válasza alacsonyabb, de még megfelelően termelődik az inzulin, könnyebben visszafordul a rezisztencia;
  • a fennállás időtartama – minél hamarabb felismerjük a rezisztens állapotot, annál nagyobb az esély a rendezésre;
  • a kialakult egyéb eltérések száma, mértéke – pl. milyen mértékű elhízással társul az állapot;
  • társbetegségek (magasvérnyomás, köszvény, metabolikus szindróma, zsírmáj)
  • életkor – fiatalabb korban jobbak a gyógyulási esélyek, eredményesebb a terápia;
  • örökletes tényezők;
  • és az egyik legfontosabb: a beteg akarata, elszántsága – amennyiben a beteg partner az életmódváltásban, mindig sokkal eredményesebb a terápia.

De mit is kell tenni az inzulinrezisztencia visszafordításáért?

1. a táplálkozási szokások megváltoztatás,
2. teljes életmódváltás, mozgásterápia,
3. bizonyos esetekben gyógyszeres kezelés.

A Webshopunk a táplálkozás megfelelő kialakításában, a szükséges alapvető és  kiegészítő élelmiszerek beszerzésében nyújt elsősorban segítséget!

 

Az inzulinrezisztencia tünetei

A betegség számos panasszal hozható összefüggésbe. Az inzulinrezisztencia diagnosztizálását tovább nehezíti, hogy a tünetek nem specifikusak (azokat sok más betegség is okozhatja), ráadásul látszólag különböző eredetű problémák formájában jelentkeznek. Az inzulin magas szintje ugyanis nemcsak közvetlenül okoz panaszokat, hanem a hormonháztartás (progreszteron, ösztrogén, tesztoszteron és más hormonok) befolyásolásán keresztül hat számos szervünk működésére. Különösen túlsúlyosak és nők esetében érdemes a nehezen meghatározható rendellenességek (pl. rendellenes menstruáció, hangulatváltozás, nehéz teherbeesés) hátterében az IR-t keresni.

Mindkét nemnél jellemző tünetek

  • Étkezések után jelentkező fáradtság, éhségérzés, szédülés
  • Túlsúly, eredménytelen fogyókúra
  • Pattanásos, zsíros bőr
  • Izzadás
  • Alvászavarok, idegesség, stressz
  • Rossz közérzet, esetleg depresszió
  • Fejfájás, migrén

Nők esetében jellemző tünetek

  • Menstruációs zavar (menstruáció előtti barnás pecsételő vérzés, vérzés késik vagy elmarad)
  • Fokozott szőrösödés
  • Fogantatás nehézsége, meddőség

Férfiaknál jelentkező tünetek

  • Merevedési zavar
  • Hajhullás, korai kopaszodás

A gyakorlatban nem az inzulinrezisztencia tünetei adnak okot a kivizsgálásra, hanem egy társbetegség miatti kivizsgálás kapcsán derül rá fény. Az inzulinrezisztencia összefüggésben áll ugyanis a szív-érrendszeri betegségekkel: a magas vérnyomással, a magas koleszterinszinttel és ezáltal a trombózishajlammal. Az endokrinológiai problémák közül leggyakrabban a pajzsmirigy alulműködéssel a policisztás ovarium szindrómával (PCOS) hozható összefüggésbe, a PCOS-es nők mintegy kétharmadára jellemző az inzulinrezisztencia.

Gyakran a meddőség okának kutatása során, egy nőgyógyászati vagy endokrinológiai vizsgálat alkalmával derül fény a PCOS hátterében álló anyagcserezavarra.

 

Az inzulinrezisztencia kezelésének lehetőségei

Az IR tartós anyagcserezavar, nem múlik el magától kezelés nélkül, a hasnyálmirigy már nem képes az egyre növekvő inzulinigény kielégítésére, 2-es típusú cukorbetegség alakul ki.

Az inzulinszint normalizálásával a panaszok (pl. étkezést követő rosszullét, menstruációs problémák, túlsúly, bőr- és hajproblémák, fáradtság, rossz alvásminőség, PCOS és meddőség) jelentősen csökkennek vagy megszűnnek, ám ezt követően is fontos a folyamatos kontroll és a megfelelő életmód fenntartása.

Az életmód-terápia elsősorban a fogyást, az egészséges étrendet és a rendszeres testmozgást jelenti. Ezekkel a módszerekkel javítható a szövetek inzulinérzékenysége, csökkenthető a hasnyálmirigy terhelése, megállítható a folyamat előrehaladása.

  • Figyelni kell az inzulinrezisztencia diéta szerinti étrend követésére, amelynek lényege a szénhidrát- és zsírbevitel csökkentése, illetve ezek egyenletes elosztásának biztosítása. A vitaminok közül a D-vitamin hatással van a megfelelő vércukorszintre, illetve előnyös hatású lehet a B-vitaminok családjába tartozó inozitol.
  • Törekedni kell a testsúly normalizálására, túlsúly esetén a fogyásra (azonban érdemes tartózkodni az energiabevitel túl erős korlátozásától, a drasztikus fogyókúrától is).
  • Rendszeres testmozgás heti 3-4 alkalommal (kardio- és izomerősítő edzés vegyesen), amely előnyösen hat a testsúlyra és az anyagcsere egészére, növeli a szövetek inzulinérzékenységét.